A legújabb hírek

Kalmár Laca egy Electra nyergében

12 szeptember 2014

Ha valakinek Harley-a van, azt nehéz nem észrevenni… pláne, ha az illető – és lényegében minden tisztességes tulajdonos ilyen – végtelenül büszke a járgányára, és persze számos sztori is összegyűlik az évek alatt. Ilyen boldog tulajdonos Kalmár Laca is, akiről először 1995 körül hallhattunk, amikor Zana Zolival és még három taggal megalakították a Ganxsta Zolee és a Kartel nevű gengszter rap formációt (a zenekar jövőre 20 éves lesz), amivel nagy sikereket értek el, számos arany-és platinalemez tulajdonosai lettek. 2006 körül tettek még egy kis kitérőt, Ganxsta Zoleeval és Kontor Tomival megcsinálták happy-punk-rock zenekarukat, és a nevük kezdőbetűiből összeállított KGB néven ismerhette meg őket az ország. Számaikból 2007-re egy lemez is született „Garázsország” címmel.

Laca szenvedélye a motorozás iránt még a zenénél is előbb kezdődött talán, amikor első kétkerekűjén, egy Romet-en motorozni tanult még „gyerekként”, ahogy ő fogalmazott. „A jogsit aztán 84-ben szereztem, máig emlékszem, nyár végén vizsgáztam és a pecsét november 19-én került be a jogsiba. Azonnal mentem is vidékre, vettem egy MZ ETZ 250-est és gyorsan az első nap össze is törtem” – mesélte Laca nevetve. – „Felhoztam megmutatni egy barátomnak, és egy garázssoron  megcsúsztam a sóderen, rommá törtem a motort. Azt kell mondanom, szerencsére azóta önhibából nem volt nagyobb balesetem, persze voltak érdekes szituk, mikor például elfektettem szépen a motort a jeges Clark Ádám téren… de ez ezzel a sporttal jár. Egyszer estünk egy komolyabbat, de akkor utas voltam és egy nyílt bokatöréssel jöttem ki az esetből, amit azóta is nyögök. Szó ami szó, azóta nem ülök speed-motorra, csak a Harley!” – így váltott témát az anekdotázgatásról Laca.

Az esés után a rapper-szövegíró úgy érezte, hogy abba a korba ért, hogy „innentől csak Harley”, és nem a sebesség számít, hanem az élmény. Ehhez még hozzátartozik a történet, amikor először találkozott testközelből a legendás márkával ’94-ben, egy szerencsés véletlen (?) folytán, pont annak szülőföldjén. New Jersey-ben járt Alec John Such-nál, a Bon Jovi akkori basszusgitárosánál, akinek nemcsak, hogy volt két Harley-a is, de még meg is engedte Lacának, hogy használja őket. Itt kezdődhetett valami…

net%201.jpg

Három éve volt aztán, hogy a Radical Garage-ban meglátott egy motort, egy 1200-es Sportster volt, az egyik kuncsaft gépe. Laca először úgy gondolta, ez biztos kicsi lesz neki, de azért kipróbálta egy körre. Akkor már 10 éve nem ült motoron, de ezt azonnal akarta – így került ismét nyeregbe. „Ezzel a szporival csöppentem tehát bele ebbe az egész történetbe” – idézte fel Laca. – „Mióta az eszemet tudom rajongtam az indián-témákért – ami a tetkóimon is látszik –, utána néztem persze a legendás Indian-nek is, a névnek, a logónak… és folytatódott a kutakodás, így kezdődött ez a Harley-zás az életemben. Sokáig nagyon szerettem volna egy Road King-et, volt is egy jó ajánlat, csak pont lecsúsztam róla. Ekkor ajánlotta valaki ezt a 94-es Electra Glide-ot, szuper állapotban, kevés kilométerrel, és a döntésemet azóta sem bántam meg. Felújíttattam, tuning vezérműtengely került bele, ettől jobb a nyomaték, jobban gyorsulok, jól jön az előzéseknél és a fogyasztása sem vészes. Kicsit persze zörög, az amatőr fülek azt hihetik, hogy szét fog esni!” – mesélte nevetve. Az új kedvencet Laca semmire nem cserélné, február óta úgy érzi, hogy ez a plafon, másik motoron nem is gondolkodik, erre viszont úgy vigyáz, mint a szeme fényére.

net%203.jpg

Apaként persze néha a népes családra is gondolni kell, két fiát sajnos nem tudja együtt vinni a Harley-n, és néha a biciklik szállítása miatt is autóba kell szállni. Ezen kívül azonban mindig kihasználják a két keréken száguldás lehetőségét, amikor csak lehet, például a Művészetek Völgyébe is elgurultak, még ha az időjárás nem is kedvezett kifejezetten a motorosoknak. „Ha esik, hát esik, fel kell öltözni!” – kommentálta Laca. „Ez a Harley annyira kényelmes, hogy ez a táv meg se kottyan. Az ember egy szporival több megállást igényel, de az Electrával ez nem probléma. Párom például fél a motorokon, de a Harley-n ő is szeret utazni. Amikor a V2 elindul és megérzed a nyomatékot magad alatt, azt az érzést nem lehet leírni.” Laca ez idáig csak az országhatárokon belül tesztelte a járgányt, Kehidakustánytól kezdve Beremenden át Debrecenig sokfelé megfordult. Tervben volt idén nyáron egy Milánói túra, de sajnos egy koncert miatt erre most nem került sor.

Laca is részben kiveszi a részét a Harley-közösség élményből, és velünk is megosztotta a tapasztalatait a „Harleysokról”: „Van ez a vicc, hogy miért nem beszélgetnek a Harley-tulajdonosok? Mert már mindent megbeszéltek a szervizben… utalva ezzel arra, hogy állandóan ott töltik az időt. Én ezt sose tapasztaltam, a motorral lényegében semmi probléma nem volt, amióta megvan. Én is nagyon szeretem a Harley-mat, de nem státuszszimbólumként tartom, hanem mert imádok motorozni, és más motoron nem kapom meg ezt az élményt” – mesélte Laca. Amikor arról kérdeztük, hogy a mostani gépét kinek ajánlaná, azt válaszolta: senkinek. „Egy Harley-ra ráülsz, és vagy tetszik, vagy nem. Mi – én és a haverjaim – azért tartjuk a motort, mert élünk-halunk a V2-ért, beletesszük az energiát az építésbe, mert egyszer tényleg beleszerettünk a járgányba. Ezt nem lehet senkire rátukmálni, vagy megvan a feeling, vagy nincs” – tette hozzá.

Egy igazi Harley-s soha nem utasít el egy lehetőséget, hogy a márka több modelljét is kipróbálhassa. Laca számára a júniusi Harley On Tour budapesti állomása volt az első ilyen élmény, és az egész napról izgatottan mesélt. „Nagyon tetszett, jó volt 20-30 motorral és motorossal együtt gurulni, rengeteg jó arcot megismertem. Egyik első benyomásom volt, hogy ezek az angol motorok nagyon le vannak fojtva, amitől nagyon csendesek, ami nekem egy kicsit zavaró. Amikor az egyik haverom hazajött Amerikából egy 79-es Low Riderrel és végigszáguldott az Andrássy-n, ott haltunk meg, és ebben nagy szerepe volt a hangnak! Az elektromos Harley-ról meg ne is beszéljünk, sajnálom, az nekem nem igazán motor… Az új modellekből sok agyon van komputerizálva, én meg imádom az én karburátorosomat, ebben mondhatjuk, hogy régi vágású vagyok – tette hozzá.net%202.jpg

A rapper és tetováló szalon tulajdonos az első eredetiségvizsgától kezdve szinte minden részletre emlékszik, amit az Electra és Laca együtt töltöttek a boldog vásárlás óta: „Februárban lila szájjal mentem a vizsgára, iszonyú hideg volt, emlékszem. Azóta beletettem 4000 kilométert, de még mindig minden indulás felér egy orgazmussal. Ahogy korábban is mondtam, ha megér akár 20 évet is ez a motor, akkor sem cserélném le semmi másra. Ebben a méltóságteljes Harley-ban, úgy érzem, megtaláltam az igazit!” – fejezte be nevetve.

Vissza az előző oldalra